Ti, 12/24/2013 - 02:32 By Toimitus
Joulupukin kelkka nykytekniikalla

Joulupukin pitää tänään jälleen kerran kiertää maapallo ja sen lapset uskomattomassa ajassa. Amerikkalainen General Electric on tarjonnut apuaan pukille suunnittelemalla hänen käyttöönsä aivan uudenlaisen (ja yllättäen paljon yhtiön tekniikkaa käyttävän) kelkan.

Kolmepaikkaisessa menopelissä on jäätä ja kosteutta hylkivä pinnoitus, vähän sähköä kuluttava OLED-valolaitteet, 3D-tulostetut kelkan kiskon pinnoitukset, keraamisia matriisikomposiitteja rungossa, supertehokkaat akut ja pietsosähköisesti viilennetyt suihkumoottorit sekä paljon muuta tekniikkaa langattomasta pukin ruumiintoimintoja tarkkailevasta systeemistä älykkääseen lennonjohtojärjestelmään kytkeytyvään liikenneohjaustoimintaan. Kelkasta kerrotaan kuvin tarkemmin jutun lopussa.

Joulupukin maailmanympärimatkan fysiikkaa

Vaikka nykyaikaan ryyditetty kelkka onkin vielä mielikuvitusta, on pukin lähes epätodellinen matka kuitenkin täyttä totta – ja sen faktat huimaavat päätä!

Ensinnäkin maailmassa on 2 miljardia lasta, joista noin 19% juhlii joulua. Siis pukin täytyy vierailla 380 miljoonan lapsen luona.

Jos lasketaan, että osassa maailmaa perheet ovat suuria ja muualla perheet viettävät joulua yhdessä muiden kanssa, voisi ajatella, että yhdessä taloudessa olisi 3,5 lasta ja lapset olisivat olleet kilttejä. Eli matkalla tulisi vierailla 91,8 miljoonassa kodissa.

Vuorokausi kestää 24 tuntia, mutta mikäli pukki liikkuisi matkallaan idästä länteen, hän voisi tehdä työtä hieman pitempään maapallon pyörimisliikkeen ansiosta. Voisi ajatella, että hän kykenisi tekemään 31-tuntisen työpäivän jouluna. Jos tämän ajan jakaa käytävien kotitalouksien määrällä, saadaan tulokseksi, että pukki käy 822,6 taloudessa joka sekunti. Siten hänellä on noin tuhannesosasekunti aikaa kysellä kuulumiset, kuunnella joululaulut, juoda kuppi kahvia (tai muuta piristysjuomaa) ja jakaa lahjat yhdessä paikassa, ennen kuin hän jatkaa taas eteenpäin.

Jos käytävät 91,8 miljoonaa vierailupaikkaa sijaitsisivat tasaisesti ympäri maapallon, olisi jokaisen kotitalouden välissä 1,26 kilometriä. Matkan pituudeksi tulee näin ollen 115,2 miljoonaa kilometriä, mikä tarkoittaa sitä, että pukin menopelin täytyy liikkua yli 3,7 miljoonaa kilometriä tunnissa (3 717 273 km/h), eli 1032 kilometriä sekunnissa. Se on hieman enemmän kuin tavallinen poron nopeus, noin 25 kilometriä tunnissa.

Entäpä sitten pukin kuljettama tavaramäärä?

Jos oletetaan, että jokainen lapsi saa pienen, noin kilon painavan lahjan, on tuloksena 380 miljoonaa kiloa. Matkaan lähtiessä siis kelkan tulee kestää tuo paino, ja porojen tulee pystyä kiskomaan tämän 1100 täyteen lastatun Jumbo-Jetin massan. Eikä luvussa ole mukana itse joulupukkia!

Yksi poro pystyy kiskomaan karkeasti arvioiden 135 kilon lastia, joten tämän kuorman vetämiseen tarvitaan noin 2,8 miljoonaa poroa. Mutta oletetaan toiveikkaasti, että joulun taika saa poron tehon kymmenkertaistumaan, joten kelkan eteen tarvitaan nyt "vain" 281 481 poroa. Jos yhden poron massa on 150 kiloa, pukin porot ovat lihaksikkaita, on niiden yhteismassa 447,6 miljoonaa kiloa, eli porojen sekä kuorman kokonaismassa on noin 827 600 tonnia.

Kun porot ja kelkka liikkuisivat näin nopeasti ilmassa, syntyisi valtava ilmanvastus ja siitä tuleva kuumennus; pukki, kelkka ja porot tulisi suojata ilmakehän kitkakuumennusta vastaan samaan tapaan kuin Maahan palaavat avaruusalukset. Sen tulisi olla myös niin tehokas, ettei sellaista toistaiseksi ole olemassa. Niinpä valjakon ensimmäiset porot höyrystyisivät kuumennuksessa silmänräpäyksessä. Itse asiassa koko valjakko rekeineen höyrystyisi arviolta viidessä tuhannesosasekunnissa.

Eikä tässä kaikki! Moisessa menossa pukkiin kohdistuisi jotakuinkin 17 500 kertaa Maan vetovoimaa suurempi kiihtyvyys, siis noin 17500 g, mikä voisi olla satoja vuosia vanhalle, livästi pyylevähkölle ikäihmiselle hieman liikaa.

Mutta koska pukki todistetusti tekee matkansa joka joulu, on joko laskemamme täysin väärin, hän osaa muokata fysiikan lakeja mieleisekseen tai sitten hänellä on käytössään esimerkiksi alla oleva huipputekninen menopeli.