Pe, 05/16/2014 - 17:21 By Jari Mäkinen
Lapierre Aircode

Eräs pyöräilyn klassikkokilpailuista, jokakeväinen Giro d'Italia on parhaillaan menossa, ja mukana on taas pitkästä aikaa suomalaisväriä. Ranskalaisessa FDJ-tiimissä ajava Jussi Veikkanen oli eilisen, 247 kilometrillään kisan pisimmän Sassanosta Montecassinoon ajetun etapin jälkeen tilalla 102 hieman yli kahdeksan minuutin päässä johtajavasta australialaisesta Michael Matthewsista. Suomalaisen sijoitus tuntuu huonolta, mutta Veikkasen tehtävä onkin tukea muita tiimin ajajia, ja siinä hän on onnistunut erinomaisesti: tallikaveri Nacer Bouhanni voitti etapin tiistaina.

Veikkasen alla on nyt Lapierre-pyöränvalmistajan uutuusfillari Aircode, joka on sinapistaan tunnetusta Dijonista kotoisin olevan yhtiön ensimmäinen erityisen aerodynaaminen kilpapyörä, niin sanottu aero-pyörä. Toki jo aikaisemminkin ilmavastus on otettu huomioon, mutta nyt putkia on litistetty ja viilattu sellaisiksi, että pyörä paitsi on aerodynaamisempi, niin myös näyttää virtaviivaisemmalta (mikä kilpapyörien myynnissä on tärkeä tekijä). Fillari on hiilikuiturunkoinen, varustettu Shimanon sähköisellä Di2-vaihteistolla ja painaa vain kuutisen kiloa.

Alla on hieman erilaisia pyöriä, kuvattuna viime vuonna Girossa, Bussetossa, missä kaupungintalolla oli pieni vanhojen pyörien näyttely. Niistä näkee hyvin, että vaikka kilpapyörät ovat kehittyneet valtavasti, on perusperiaate edelleen sama.

Vuoden 1954 Bianchi oli aikansa huippua, ja tällä samaisella pyörällä kisattiin silloin Girossa. Siinä on virtaviivainen satula ja ohjaustanko, runko on kevyttä terästä ja edessä oleva juomapullo alumiinia. Pullon ympärille on laitettu vauhdikkaat ajolasit. Vaiheita Campagnolo Gran Sportissa oli viisi.

Fauber

Tämä on harvinaisuus: Chicagossa F.W. Fauberin vuonna 1901 tekemä kilpapyörä, aikansa eräs komeimmista fillareista. Yksi vaihde, tukeva teräsrunko, etupyörässä oleva jarru ja juomapullolaukku edessä tankoon kiinnitettynä. Pyörän massa oli parikymmentä kiloa, joten ei haitannut, vaikka pulloina oli tavalliset lasiset juomapullot.

Girossa ei tällaisella pyörällä koskaan ajettu, koska kilpailua ei vielä tuolloin ollut olemassa. Italian ympäriajo on kisattu toukokuusta 1909 alkaen joka vuosi, lukuun ottamatta sotavuosia 1915–1918 ja 1941–1945. Ranskan Tour de France aloitettiin hieman aikaisemmin, vuonna 1903, joten ensimmäiset siinä käytetyt polkupyörät olivat hyvin samanlaisia kuin tämä komea Fauber.

Lisää vanhoista polkupyöristä voi lukea mm. The Online Bicycle Museumista, erinomaisesta fillarifriikkien nettisivustosta.