Airbus aloittaa sähkölentokoneiden tuotannon

Eurooppalainen ilmailujätti Airbus on päättänyt aloittaa sähkölentokoneiden tuotannon. Kyseessä on vuonna 2011 esitellyn, kaksipaikkaisen konseptikoneen E-Fanin paranneltu tuotantoversio, joita on tulossa kaksi eri kokoista: kaksipaikkainen E-fan 2.0 ja nelipaikkainen E-Fan 4.0.

E-Fan on kahdella sähkömoottorin pyörittämällä puhallinpotkurilla  varustettu kone, joka perustuu tekniikkaan, jota Airbus on tutkinut jo vuosien ajan erilaisin koekonein. Kyseessä olisi ensimmäinen tuotantoon tuleva, normaaliin yleis- ja koulukonekäyttöön tuleva sähkölentokone. 

Ensimmäisenä vuonna 2018 tuotantoon tulevan kaksipaikkaisen version siipien kärkiväli on yhdeksän metriä, massa noin 550 kiloa ja matkalentonopeus 160 km/h. Koneen olennaisin ero (sähkökäyttöisyyden lisäksi) on sen hiljaisuus: se päästää lentäessään vain pientä potkurihurinaa sekä aerodynaamista suhinaa.

Koneen litiumioniakut sijaitsevat siivissä ja niistä riittää virtaa ensi vaiheessa 45 minuutin lentoon. Kone ei siis sovellu pitkänmatkanlentoon, mutta sen sijaan esimerkiksi lyhyitä lentoja tekeväksi koulukoneeksi erinomaisesti. Akkutekniikan kehittyessä toki lentoaika ja -matka luonnollisesti paranevat.

E-Fan -testikone Farnborough'n ilmailynäyttelyssä vuonna 2014.

Airbus on luonnollisesti tunnetumpi liikennelentokoneiden tekijänä, mutta sen Airbus-nimen ominut emoyhtiö EADS sekä sen edeltäjät ovat valmistaneet jo pitkään pienkoneita. Tuotannon keskus on ollut Tarbes Pyreneiden juurella Lounais-Ranskassa, missä on valmistettu mm. Socata TB-sarjan koneita (kuten Trinidad- ja Tobago-pienkoneita) sekä TBM-tyyppisiä potkuriturbiinilla varustettuja liikematkustus- ja yhteyskoneita.  

Nyttemmin näiden koneiden valmistus on siirretty toisille yhtiöille, eikä Airbus itse aio myöskään valmistaa uusia sähkökoneita. Niitä varten perustetaan VoltAir SAS -niminen yritys, jonka sijaintipaikka ilmoitettiin pitkän salailun jälkeen perjantaina. 

Seitsemän kaupunkia Ranskassa kilpaili uudesta lentokonetehtaasta, näiden joukossa ilmailuperinteinen Tarbes ja E-Fan -hankkeen keskuksena ollut Bordeaux. Valinta osui Paun pikkukaupunkiin, joka sijaitsee tosin aivan Tarbesin vieressä. Tarkalleen ottaen valittu paikka on Paun kaupungin lentoasema Uzein, jonne aletaan rakentaa pinta-alaltaan 1500 neliömetriä olevaa tehdasta piakkoin.

Airbusille hanke on myös tapa hankkia lisää käytännön kokemusta sähkölentokoneista ja niiden rakentamisesta, sillä yhtiö on jo hahmotellut erilaisia versioita sähkökäyttöisistä matkustajakoneista. Pitkänmatkanlennoille sähköstä ei ole vielä pitkään aikaan pääasialliseksi voimanlähteeksi, mutta lyhyille ja keskipitkille matkoille se voisi olla varteenotettava vaihtoehto jo vuosikymmenen kuluessa.

Kenties A320-perheen koneet korvataan esimerkiksi alla olevan koneen kaltaisella lentolaitteella…