Pe, 07/10/2015 - 12:11 By Jari Mäkinen

Lento yli Englannin kanaalin on nyt tehty myös sähkölentokoneella. Airbusin E-Fan taittoi tänään Didier Esteynen ohjaamana 37 kilometriä pitkän matkan Lyddistä Englannin puolelta kaakkoon Calais'n lentokentälle noin 37 minuutissa.

Airbus olikin tehnyt lennosta korkeaprofiilisen PR-tempauksen, sillä hyvässä säässä leppoisasti lennellen koneella ei ollut minkäänlaisia vaikeuksia hypätä Kanaalin yli ja sen akuissa oli runsaasti sähköä jäljellä lennon jälkeen.

CriCriLento ei kuitenkaan ollut ensimmäinen sähkölento yli Kanaalin, sillä ranskalainen pilotti Hugues Duval ennätti lentämään matkan jo eilen illalla pienellä sahkököyttöisellä MC15E Cri-Cri -koneella. Lennosta kertoo mm. The Telegraph ja myös Ranskan Aéro-Club on vahvistanut lennon tiedotteellaan. Lento kesti vain 17 minuuttia, ja myös E-Fan olisi taittanut matkan niin haluttaessa noin vartissa.

Se, että Airbus ei lopulta ollutkaan ensimmäinen, on siinä mielessä erinomainen asia, että slovenialainen lentokoneenvalmistaja Pipistrel oli aikeissa tehdä Kanaalilennon jo aiemmin tällä viikolla, mutta Airbusin kanssa E-Fan -hankkeessa mukana moottorivalmistajana oleva Siemens esti kuitenkin lennon erittäin epäurheilijamaisella tavalla kieltämällä moottorinsa käytön Pipistreliltä. Kerroimme tästä edellisessä jutussamme tästä aiheesta.

Duvalia Siemensin kielto ei koskenut, koska hänen koneensa moottorit on valmistanut Electravia -yhtiö.

Kanaalilento onkin kiinnostava lähinnä historiallisessa mielessä, sillä koneella on lennetty yhtä pitkiä lentoja jo aiemmin - mutta kiinteän maan päällä. Ensimmäisen kerran yli Kanaalin lennettiin 25. heinäkuuta 1909, kun Louis Blériot ylitti sen Blériot XI -koneellaan. Silloin lento oli oikeasti vaarallinen ja rohkea, ja viitoitti tietä ilmailun tulevaisuuteen. 

Sähköllä toimivat lentokoneet ovat tulossa, ja muutamat valmistajat ovat tekemässä ja jo markkinoimassa sähkökoneitaan. Airbusin tytäryhtiö Voltair on aloittamassa E-Fanin pohjalta tehdyn kaksipaikkaisen koneen sarjatuotannon vuonna 2017 ja sitä seuraa suurempi nelipaikkainen versio vuonna 2019.  

Ensimmäisenä toimituksiin ennättänee kuitenkin Pipistrel, mutta sen koneet ovat pienempiä ja kevyempiä kuin Airbusin suunnittelemat.

Alla on video Cri-Cri -koneesta: