PEEK-kestomuovilla voi korvata metalliakin

PEEK-kestomuovia käytetään nykyisin erilaisissa teknisissä sovelluksissa, mutta pienillä parannuksilla se voisi taipua aivan uudenlaisiin käyttökohteisiin. Ville Myllärin tutkimuksessa PEEK-kuidut ohenivat ja saivat pintaansa yhdisteitä, jotka pystyvät hajottamaan orgaanisia aineita. 

Aalto-yliopiston tutkijat ovat onnistuneet luomaan atomihiloja, joilla on ennalta määritelty sähkövaste. Tutkimustulokset tuovat synteettiset kvanttimateriaalit askeleen lähemmäs todellisuutta.

Yksittäisiä atomeja on kyetty liikuttelemaan hallitusti tunnelointimikroskoopin (STM) avulla ensimmäisen kerran jo yli kaksikymmentä vuotta sitten. Atomien tarkka järjesteleminen näytteessä avaa kuitenkin uusia mahdollisuuksia. Materiaalin elektronisia ominaisuuksia on mahdollista muuntaa atomirakennetta muokkaamalla ja siten luoda uusia, keinotekoisia materiaaleja.

Boston Dynamics -yhtiö on hämmästyttänyt aikaisemminkin omalaatuisilla ja erittäin ketterillä roboteillaan, jotka näyttävät konkreettisesti mihin tekniikka on menossa. 

On kyse sitten sotaroboteista tai arkipäivän apulaisista, tulevat robotit lähivuosina yleistymään voimakkaasti. Videolla esiteltävä Handle -niminen robotti sopisi (hieman paranneltuna) jo kumpaankin tehtävään erinomaisesti. Vaikka laite näyttää hyvin sympaattiselta (ja video on tehty nimenomaan sellaiseksi), ovat sotarobotit todennäköisesti ensimmäisenä etenkin rahoittajien mielessä.

Robotit tulevat!

Ja tässä tulee suomalainen robottiauto Marilyn, joka pystyy ajamaan myös lumisella tiellä. VTT testaa autolla tekniikkaa, ja vaikka tämä vanhasta Citroënista tehty robottiauto ei tulekaan koskaan tuotantoon sellaisenaan, auttaa se kehittämään Suomeen sopivien robottiautojen tekniikkaa.

Kyseessä on toistaiseksi ainoa robottiauto, joka saa ajella itsekseen Suomen teillä.

Videolla näytetään, mitä auton pinnan alla on ja miten se oikein ajelee Tampereella.

Tällaisia ovat ionotroniset nanolaitteet

Aalto-yliopistossa on otettu askel eteenpäin omalaatuisten ionotronisten nanolaitteiden kehittämisessä. Luvassa on muun muassa uusia mahdollisuuksia sähköisten muistien kehittämisessä.

Ford lumella

Autonomisen auton suurin ongelma on torkkuva kuljettaja

Koeajoissa on huomattu, että kaikkein vaarallisinta autonomisten autojen menossa on se, kun ihminen joutuukin yllättäen ottamaan ohjat. Syy: kuskit ovat tylsistyneitä.

Ensimmäinen A380-superjumbo suuntaa juuri nyt museoon

Airbus A380 -superjumbon eräs koelentokoneista lennetään tänään historiaan. Tehtävänsä tehnyt kone numero 004, F-WWDD, asetetaan yleisön nähtäville Pariisin luokse Le Bourget'n ilmailumuseoon. Kone on tätä kirjoitettaessa juuri lähdössä viimeiselle matkalleen.

5G-tekniikkaa laboratoriossa

Tässä tulevat Suomen ensimmäiset 5G-verkon demolaitteet

Nokia on toimittanut Oulun yliopiston Centre for Wireless Communications -tutkimusyksikölle sekä VTT:lle Suomen ensimmäiset 5G-teknologiaan perustuvat esikaupalliset radiolaitteet.

Ju 52 "Kaleva" Malmilla

Historiallinen Junkers ei tulekaan Suomeen ensi kesänä (uutista päivitetty)

Kesäkuun 9. päivänä pidetään Helsingissä Suomi 100 -teemainen lentonäytös, jonka tähdeksi oli tulossa myös suomalaisen liikennelentämisen historian kulmakivi, Junkers Ju-52. Koneen omistaja perui kuitenkin yllättäen tulon 17. helmikuuta – lentonäytös toteutuu siitä huolimatta.

Mikrorobotilla paperikuitujen kimppuun

Konenäöstä on avuksi paperikuitujen automaattisessa käsittelyssä. Mikrorobotiikkalaitteiston avulla voidaan nopeuttaa haastavien kuitutason mittausten tekoa ja lisätä niiden toistettavuutta. Näin kertoo tuore väitöstutkimus.

Sivut