Pe, 03/18/2016 - 05:23 By Markus Hotakainen
Opel RAK 1

Ihmetyttääkö toimintaelokuvien takaa-ajokohtauksissa, että kolaroivat autot räjähtävät kuin niiden kyydissä olisi laatikkokaupalla dynamiittia?

Päivän kuvaEi ihme, sillä aikoinaan sellaisia autoja olikin. RAK 1 oli ensimmäinen Opelin kehittämistä rakettikäyttöisistä autoista. Se esiteltiin lehdistölle 11. huhtikuuta 1928 autotehtaan omalla koeradalla Rüsselsheimissa.  

Menopelin vauhdittajana oli 12 Sander-rakettia, joissa oli yhteensä 40 kiloa dynamiittia. Näytösajossa raketti-Opelin kuskina oli Kurt Volkhart, joka onnistui sytyttämään – kaasupoljinta painamalla – raketeista ainoastaan seitsemän, sillä osa sähkösytyttimien johdoista oli kärähtänyt. 

Vajavaisesta työntövoimasta huolimatta auton nopeus kiihtyi kahdeksassa sekunnissa sataan kilometriin tunnissa. Seuraava malli, RAK 2, esiteltiin jo puolitoista kuukautta myöhemmin. Sillä saavutettiin liki 240 kilometrin tuntinopeus. 

Tempausten saaman julkisuuden myötä kohistiin rakettiautoista tulevaisuuden kulkuneuvoina, mutta ymmärrettävistä syistä ne eivät yleistyneet.

Kuva: Opel Archive