riippusilta

Golden Gate – vain jalankulkijoille

Pe, 05/27/2016 - 10:03 Jari Mäkinen
Golden gate

Jälleen kiinnostava merkkipäivä: tänään 79 vuotta sitten San Franciscon kuuluisa riippusilta Golden Gate avattiin yleisölle. Ensin, 27. toukokuuta vuonna 1937 klo 6 aamulla se aukeni jalankulkijoille, ja seuraavana päivänä myös autoille.

Päivän kuva tosin on vuodelta 1935, jolloin sillan lähes kolme kilometriä pitkää köyttä (joita toki on monta molemmin puolin siltaa) asennettiin paikalleen. Köydet asennettiin ennen kuin itse siltakantta alettiin rakentaa, kuten kuvasta hyvin näkyy.

Siltahanke hyväksyttiin vuonna 1928 ja sillan rakentaminen aloitettiin 5. tammikuuta 1933. Rakentaminen kesti siis kaikkiaan neljä ja puoli vuotta, ja töiden aikana sai surmansa kaikkiaan 11 rakennusmiestä.

Sillan pituus on 2 737 metriä, leveys 27 metriä ja köysiä kannattavien tolpparakenteiden, pylonien korkeus on 227 metriä merenpinnasta (152 metriä sillan kannesta). Kaikkiaan yli 100 000 kilometriä teräsvaijeria pitää huolen siitä, että silta pysyy paikallaan turvallisesti.




Mitä vielä tulee päivään 79 vuotta sitten, niin tämän ensimmäisen avoinnaolopäivän aikana noin 200 000 ihmistä ylitti sillan tai kävi ainakin kävelemässä sitä vähän matkaa. Aamulla jo ennen porttien avaamista oli 18 000 henkilöä odottamassa sillalle pääsyä, ja ensimmäisenä toiselle puolelle siltaa ennätti pikajuoksija Donald Bryan.

Kello 10 sillan suunnittelijan Joseph Straussin odotettiin pitävän juhlallisen puheen sillan avaamisen kunniaksi, mutta yllättäen hän lausuikin puheen sijaan kirjoittamansa runon:

At last the mighty task is done;
Resplendent in the western sun
The Bridge looms mountain high;
Its titan piers grip ocean floor,
Its great steel arms link shore with shore,
Its towers pierce the sky.

On its broad decks in rightful pride,
The world in swift parade shall ride,
Throughout all time to be;
Beneath, fleet ships from every port,
Vast landlocked bay, historic fort,
And dwarfing all--the sea.

To north, the Redwood Empire's gates;
'To south, a happy playground waits,
in Rapturous appeal;
Here nature, free since time began,
Yields to the restless moods of man,
Accepts his bonds of steel.

Launched midst a thousand hopes and fears,
Damned by a thousand hostile sneers,
Yet ne'er its course was stayed,
But ask of those who met the foe
Who stood alone when faith was low,
Ask them the price they paid.

Ask of the steel, each strut and wire,
Ask of the searching, purging fire,
That marked their natal hour;
Ask of the mind, the hand, the heart,
Ask of each single, stalwart part,
What gave it force and power.

An Honored cause and nobly fought
And that which they so bravely wrought,
Now glorifies their deed,
No selfish urge shall stain its life,
Nor envy, greed, intrigue, nor strife,
Nor false, ignoble creed.

High overhead its lights shall gleam,
Far, far below life's restless stream,
Unceasingly shall flow;
For this was spun its lithe fine form,
To fear not war, nor time, nor storm, 
For Fate had meant it so.

Strauss runoili muutenkin, mikä osaltaan on jälleen yksi esimerkki siitä, että insinöörit eivät kaikki ole "insinöörimäisiä".

Lisää tietoa ja kuvia Golden Gatesta on sen nettisivuilla.

Päivän kuva 4.11.2013: Keinuva Kerttu

Su, 11/03/2013 - 22:46 Markus Hotakainen

Heinäkuussa 1940 avattiin Washingtonin osavaltiossa Pugetin lahdessa olevan Tacoman kapeikon yli johtanut riippusilta.

Silta oli tuolloin maailman kolmanneksi suurin: kokonaispituus oli 1810 metriä ja jänneväli 853 metriä, joten sen edellä olivat vain Golden Gate ja George Washington -silta.

Silta osoittautui kuitenkin fiaskoksi heti valmistuttuaan, tai oikeastaan jo ennen sitä: kapean salmen suuntaisesti puhaltaneet tuulet saivat sillan kannen huojumaan niin voimakkaasti, että joidenkin sitä rakentaneiden työmiesten kerrottiin tulleen merisairaiksi. Silta saikin lempinimen "Galloping Gertie" eli vapaasti suomennettuna "Keinuva Kerttu" ja sen vääntelehtimistä tultiin ihmettelemään matkojen päästä.

Heikkorakenteista siltaa yritettiin vahvistaa, mutta vain nelisen kuukautta sillan avaamisen jälkeen, 7. marraskuuta, silta joutui voimakkaaseen harmoniseen värähtelyliikkeeseen. Tuulen nopeus oli tuolloin hieman alle 20 metriä sekunnissa. Kun sillan kansi oli vääntyillyt edestakaisin reilun tunnin ajan, se hajosi ja romahti alas. Kiertoliikkeen kuumentamat rakenteet nostattivat veteen pudotessaan näyttävät höyrypatsaat.

Alla vielä viiden minuutin mittainen video sillan kohtalokkaasta tanssista aikakaudelle sopivan selostuksen kera: