volkswagen

Autosi maksaa pysäköinnin

Pe, 08/29/2014 - 11:40 Toimitus

Tällä palstalla julkaistaan testien ja tuote-esittelyjen lisäksi myös maahantuojien ja valmistajien tiedotteita tuotteista sekä palveluista, joiden oletamme kiinnostavan lukijoitamme.

Seuraava on EasyPark Suomen lähettämä tiedote lyhennettynä.

EasyPark, Volkswagen ja SAP rakentavat sovelluksia älyautoon

EasyPark, Volkswagen ja SAP tuovat autoilijalle pilottina uuden palvelun, jonka kehittämiseen EasyPark on osallistunut parkkeerauspalvelun osalta. Volkswagen, SAP ja EasyPark yhdessä suunnittelevat, miten autot voivat tulevaisuudessa olla verkon kautta yhteydessä erilaisiin palveluntarjoajiin, esimerkiksi parkkipaikan löytämiseksi ja maksamiseksi.

SAP yhdistää auton navigaatiojärjestelmän tai autoilijan mobiililaitteen pilvipalveluun, minkä kautta autoilija saa reaaliaikaista tietoa muilta mukana olevilta palveluiden tarjoajilta. Kuten esimerkiksi mistä löytyy vapaa parkkipaikka, tai seuraava bensa-asema, mikäli auton polttoaine näyttää hupenevan. Se myös antaa vinkkejä esimerkiksi tarjouksista alueen ravintoloilta ja kaupoilta.

"EasyParkilla on pysäköintisopimukset yhdeksässä maassa, 350 kaupungissa. Kun autoteollisuus siirtyy verkkoaikakauteen, tulevat mobiilit parkkeerauspalvelumme entistä ajankohtaisimmiksi", sanoo EasyPark Suomen toimitusjohtaja Stefan Anderson.

Autojen teknologia ja mobiilit maksusovellukset kehittyvät nyt vauhdilla. EasyPark sai huomionosoituksen kesäkuun alussa Telematics Awards -tapahtumassa, kun se nimettiin palkinnonsaajaksi kategoriassa “Teolliset tulokkaat”. Perusteluina oli EasyParkin kansainvälinen kehitystyö autoteollisuuden mobiilisti toimivissa maksu- ja lisäpalveluissa.

Sen ohella, että uusi palvelu säästää autoilijan aikaa ja polttoainetta, EasyParkin palvelut auttavat löytämään ja maksamaan alueella olevan parkkipaikan,
mikä vähentää päästöjä kaupungeissa ja vaikuttaa puhtaamman ympäristön syntymiseen. Suuri osa kaupunkien pakokaasupäästöistä johtuu vapaan parkkipaikan etsimiseen käytettävästä autoilusta.

Lisätietoja: www.easypark.fi

Kuva: flickr / von Kale

Päivän kuva 26.5.2013: Kupla uusissa kuoseissa

La, 05/25/2013 - 23:49 Jari Mäkinen

Kupla-Volkkari oli Ferdinand Porschen 1930-luvun alussa perustaman suunnittelutoimiston eräs ensimmäisistä tuotteista. Porschen ensimmäinen urheilullinen auto oli vuonna 1939 esitelty Porsche 64, joka yllättäen perustui varsin pitkälti Kuplaan, Natsi-Saksan "Kansanautoon".

Autossa oli nelisylinterinen bokserimoottori ja siinä missä Kupla saavutti sadan kilometrin tuntinopeuden, pääsi Porschella yli 160 km/h. Tätä koekappaletta rakennettiin lopulta vain kolme kappaletta, sillä sodan aikana ei ollut suurta tarvetta luksusautoille. Sen sijaan sodan päätyttyä Ferdinand Porschen poika Ferry Porsche jatkoi isänsä jalanjäljissä. Hän rakensi - edelleen Kuplaan perustuneen - Porsche 356:n, joka tuli tuotantoon vuonna 1948.

Ensimmäisissä autoissa käytettiin suoraan Kuplan osia, mutta vähitellen ne korvattiin omatekoisilla, ja myös Porsche etääntyi yhtiönä Volkswagenista, kunnes 2000-luvun alussa niiden tiet taas yhdistyivät: sen jälkeen kun Porsche yritti ostaa koko Volkswagen Groupin ja velkaantui siinä pahasti, osti Volkswagen Group lopulta vuonna 2009 Porschen.

Tunnetuin Porschen malli on 911, joka on suoraan Kuplaan ja sen tekniikkaan takautuva auto. Siinä oli Kuplan tapaan ilmajäähdytteinen boksertakamoottori, tosin tehokkaampi ja 6-sylinterinen. Malli on edelleen tuotannossa monen muutoksen jälkeen, ja vaikka moottori ei ole enää ilmajäähdytteinen, on se takana ja kuusisylinterinen, ja auto on malliltaan coupé. Kun 911:n ja Kuplan laittaa rinnakkain, sukulaisuus on selvästi havaittavissa.