Google-auto

"Itse asiassa on parempi jos et tartu rattiin"

La, 02/13/2016 - 23:22 Jari Mäkinen


Viime keskiviikkona Yhdysvalloissa annetun päätöksen mukaan autonominen auto saa liikkua itsenäisesti kaduilla, koska sen ohjauslaitteisto katsotaan tästä alkaen lain edessä yhtä päteväksi kuin ihmiskuljettaja. Tämä on suuri päätös autoilun uudelle ajalle.


Päivän kuvaPäätöksen kunniaksi päivän kuvassa on jo ikoniseksi muodostuneen Googlen automaattiauton nykyinen versio.

Google ei ole suinkaan ainoa yhtiö, joka suunnittelee tuovansa lähivuosina autonomisen auton markkinoille ja liikenteeseen, mutta se on uranuurtaja: yhtiö kehitti vuonna 2005 robottiajoneuvo Stanleyn, jonka tekniikan pohjalta se aloitti robottiautojen testaamisen vuonna 2010.

Google on rakentanut pari sataa pientä, sympaattisen (tai naurettavan) näköistä autoa, joiden huippunopeus on rajoitettu 40 kilometriin tunnissa ja joiden huomiota herättävin piirre on katolla oleva lidar. Kyseessä on 64 lasersäteellä ympäristöä tarkasti kartoittava laite, joka muodostaa 3D-kartan ympäristöstä. Auton ohjausohjelmisto yhdistää tämän kartan satelliittipaikannustietoihin ja niiden avulla korkearesoluutioisiin karttoihin, joiden perusteella auto pystyy ajamaan itsekseen automaattisesti.

Tähän saakka autot ovat ajelleet ennen kaikkea testiradoilla, mutta nyt saadun päätöksen mukaan autot voivat liikkua pian julkisella tieverkostolla ilman ihmiskuljettajaa. Googlen auton ero suurimpaan osaan muista autonomisista autoista on se, että niissä ei ole manuaalisia ohjauslaitteita, joten ihminen ei voi istua niissä ratin takana valmiina ottamaan ohjat, jos jokin menee pieleen. 

Historiallisen päätöksen teki Yhdysvaltain kansallinen liikenneturvallisuushallinto (US National Highway Traffic Safety Administration, NHTSA), jonka mukaan Google-auton ohjaussysteemi luokitellaan lailliseksi kuljettajaksi ja auto täyttää siten sikäläiset turvallisuusmääräykset.

Vaikka kyseinen päätös koskee Googlen autoa, on sillä laajemmat vaikutukset autonomisten autojen yleistymiseen. Näiden autojen saaminen liikenteeseen parantaa – ainakin periaatteessa – liikenneturvallisuutta, säästää aikaa ja vähentää olennaisesti päästöjä ja parantaa liikenteen sujuvuutta.

Tosin robottiautojen yleiset määräykset ja kriteerit ovat vielä haussa, ja esimerkiksi Kalifornian osavaltion autojen laillisuudesta vastaava toimisto on asettunut vastahankaan NHTSA:n kanssa vaatimalla edelleen autoihin ihmiskuljettajan ja ohjaimet, joiden avulla voidaan auto ottaa manuaaliseen hallintaan koska tahansa.

Kehitys kulkee kuitenkin eittämättä kohti autonomisia autoja ja kenties yllättävänkin nopeasti ainakin osa tieverkostosta on sellaista, että niillä saa liikennöidä vain automaattisesti. Ja nyt ajokortin saavat voivat muistella eläkeläisinä kuinka hauskaa ja alkeellista (sekä vaarallista!) oli ohjata itse autoa...

 

 

Automaattiauto näkee linnunkin lennossa

Ke, 05/01/2013 - 11:23 Jari Mäkinen
Google-auton näkökenttä

Huhtikuun 27. päivänä X Prize -säätiön illallisella puplahti esiin kiinnostavia tietoja Googlen automaattiautosta. Yhtiö on kehittänyt jo vuodesta 2005 itseohjautuvaa autoa ja sellaisella on tehty ajokokeita vuodesta 2010.

Tarkoituksena on kehittää auto, joka pystyisi ajamaan itsenäisesti paikasta toiseen omien kameroidensa ja sensoriensa, satelliittipaikannuksen ja Google Street View -palvelun avulla. Markkinoille auto voisi tulla jo vuonna 2015.

Googlen lisäksi luonnollisesti lähes kaikki autonvalmistajat ja monet yliopistot tutkivat automaattista ajamista, mutta hakukoneyhtiön hanke on ollut eniten julkisuudessa. Kehitteillä olevasta autosta ei ole kuitenkaan kerrottu paljoakaan julkisuudessa. Googlen Toyota Priuksesta modifioima koeauto on ollut esillä ja siitä on kuvia, mutta sen toimintaa ei ole juurikaan selitetty tarkemmin.

Toki tiedetään, että siinä on tehokas tietokonelaitteisto, joka muodostaa ympäröivästä maisemasta kolmiulotteisen kuvan kameroiden, tutkien ja laserkeilaimen avulla, ja että koeautot ovat kulkeneet reippaasti yli puoli miljoonaa kilometriä ilman yhtäkään kolaria.

Googlen testiratojen lisäksi autoilla on ajettu normaalissa liikenteessä Nevadassa, missä hyväksyttiin kesäkuussa 2011 ensimmäisenä maailmassa laki itseohjautuvien autojen käytöstä tieliikenteessä. Laki määrää, että auton sisällä pitää olla kaksi henkilöä, joista toinen tarkkailee tietokoneiden toimintaa ja toinen voi ottaa koska tahansa auton hallintaansa rattiin tarttumalla tai jarruttamalla.

X Prize -säätiön ja Googlen väliset suhteet ovat lämpimät, koska Google on päärahoittajana säätiön kuuhankkeessa ja X Prizellä on myös avoinna useampi palkinto autoilun alalla. Ensimmäisen yksityisen, toistetun avaruuslennon tekemisestä annetusta Ansari X Prize -palkinnosta tunnettu säätiö on julistanut useita erilaista palkintoja, joista monet ryhmät ympäri maailman kisaavat. Lisärahoitusta säätiö hakee mm. hyväntekeväisyysillallisilla, joista viimeisin järjestettiin 27. huhtikuuta koko viikonlopun kestäneessä tapahtumassa Kaliforniassa.

Paikalla ollut Bill Gross, innokas teknologiabloggari, lähetti illalliselta twiittauksia, joissa kerrottiin mitä X Prizen johtaja Peter Diamandis oli selittänyt Googlen salamyhkäisestä autosta. Diamandiksen mukaan auton ympäristöä kartoittavat laitteet keräävät sekunnissa yli 750 MB tietoa ja systeemi näkee oikeastaan kaiken auton ympärillä: liikkuvat ihmiset, lentävät linnut ja jopa maahan pudotetut tupakantumpit.

Ongelmana auton tekemisessä ei ole niinkään ympäristön havaitseminen, vaan sen tietomäärän reaaliaikainen käsittely ja siitä olennaisen tiedon löytäminen. Hyvin toimiessaan auto olisi joka tapauksessa paljon parempi ajaja kuin ihminen, sillä laitteistot eivät väsy, eivät ole hiprakassa, pystyvät näkemään myös pimeässä ja sumussa, eikä tietokoneilla ole hormoneja hyrräämässä. Sähkösysteemit toki voivat mennä rikki tai hämääntyä, mutta niinhän voivat ihmisetkin.

Ainoa olennainen ongelma on Suomessakin tuttu asia: lumi. Kun lumi tai loska peittää maan sekä tiessä olevat merkinnät, ei automaattiauton havaintolaitesysteemi pysty toimimaan kunnolla – ainakaan vielä. Odottamattomien tilanteiden vuoksi autoa, jota ei voisi ajaa itse, tuskin on tulossa pitkään aikaan. Kun auto menee hämilleen, se kaipaa vielä ihmistä ohjaimiin.

Itseohjautuvat autot ovat kuitenkin tulossa ja on hyvin todennäköistä, että parin vuoden päästä autoihin saa lisävarusteena automaattiajon samaan tapaan kuin vielä jokin aika sitten sai vakionopeussäätimen. Ja siitä pari vuotta eteenpäin, niin ajamme autoja niin usein automaattisesti, että uutiset kertovat onnettomuuksista, jolloin ajamiseen tottumaton ihminen on joutunut yllättäen tarttumaan rattiin huonossa säässä...

Alla on Bloomberg Businessweekin video, missä käsitellään Google-autoja ja Kaliforniassa hyväksyttyä lakia automaattiajosta.

Diamandis päätti monia tulevaisuuden tekniikoita kartoittaneen, myös autopaljastuksia sisältäneen esityksensä erinomaiseen toteamukseen: "Lopetetaan ongelmista valittaminen ja aletaan korjaamaan niitä!"