Aurinkolentokone Solar Impulse 2 laskeutui tänään Havaijille Honoluluun Kalaeolan lentoasemalle ennätyksellisen pitkän lentonsa päätteeksi klo 18:55 Suomen aikaa. 

Kone oli ilmassa Tyynen valtameren lähes viisi päivää ja yötä, sillä André Borschberg lähti sillä matkaan viime sunnuntaina illalla. Lentoaikaa tuli 117 tuntia ja 51 minuuttia tuntia, millä kone ja sen lentäjä ovat tehneet monta ennätystä: ajassa mitattuna pisimpään kestänyt ilman välitankkausta tehty lento ja pisimpään kestänyt yksinlento, sekä luonnollisesti pisin sekä kauimmin kestänyt koskaan sähkölentokoneella tehty lento. 

Kyseessä oli myös pisin Solar Impulsen maailmanympärilennon etapeista. Se oli myös oikeasti vaarallinen ja haastava. Lento ei olisi onnistunut huonoissa sääoloissa, joten jos sää olisi muuttunut äkillisesti, olisi lento ollut vaarassa. Vaikka reitin varrella oli muutamia yksittäisiä saaria keskellä aavaa ulappaa, olisi äärimmäisessä tapauksessa Borschberg joutunut hyppäämään mereen ja odottamaan pelastusta.

Koneen tekniikka olisi voinut myös pettää tai yllättävät yläpilvet olisivat peittäneet auringonpaistetta siinä määrin, että koneen aurinkopaneelit eivät olisi tuottaneet tarpeeksi sähköä akkuihin ladattavaksi.

André Borschberg ohjaamossa

Nyt kuitenkin kaikki sujui hyvin. Suurin hankaluus oli autopilottiin tullut vika, joka synnytti aiheettomia hälytyksiä, jotka estivät usein 20-minuuttisiksi suunnitellut torkut. Niinpä Borschberg joutui ottamaan useampaan lyhyempiä – mies on varmasti mennyt lähes välittömästi laskeutumisensa jälkeen nukkumaan.

Toinen pieni hankaluus oli juuri ennen Havaijille saapumista ollut kylmän rintaman ylitys, mutta lento-organisaatio paisutteli sen haastavuutta ja sitä nähtävästi käytettiin hyvänä tekosyynä lennon pidentämiseen, jotta kone saattoi laskeutua juuri sopivasti ennalta ilmoitettuun aikaan Honolulun lentoasemalle TV-kameroiden edessä kauniissa aamusäässä. 

Matkan varrelle osui myös toinen rintaman ylitys. Monacossa sijaitseva sääkeskus sompasi koneen sopivasti niiden yli ja pahimpien alueiden ohitse. He myös tekivät päätöksen koneen lähettämisestä matkaan yllättäen sunnuntaina illalla.

Vaikka ongelmia ei ollut, oli lento merkittävä saavutus niin teknisesti kuin inhimillisesti. 62-vuotias Borschberg vietti viikon päivät pienessä ohjaamossa, syöden, juoden ja tarpeensa tehden istualtaan. Hän otti vain 20 minuutin torkkuja ja joutui olemaan koko ajan varuillaan.

8263 kilometriä pitkä lento eteni 70 ja 100 kilometrin tuntinopeudella (keskinopeus 61,7 km/h), ja joka vuorokausi Borschberg vaihteli lentokorkeutta noin kolmen ja 8,6 kilometrin välillä. Yöaikaan hän lensi korkealla ja päivällä matalammalla. Päivän aikana koneen siiven, rungon ja korkeusvakaajan päällä olevat 17248 aurinkokennoa latasivat akkuja sekä käyttivät moottoreita. Yöaikaan akkujen varaus laski tyypillisesti puoleen, joten lähellä virran loppumista Borschberg ei ollut kertaakaan.

Matka jatkuu Havaijilta seuraavaksi Yhdysvaltain mannermaalle Arizonaan, Phoenixiin, mutta sitä ennen kone odottanee muutaman viikon Havaijilla.


Juttuja samasta aiheesta