Sähköautoilussa suurin ongelma on tällä haavaa (autojen kalliin hinnan lisäksi) niiden lataaminen pitkillä ajomatkoilla. Lyhyet matkat esimerkiksi kodin ja työpaikan välillä ja pieni sahaaminen kaupunkiajossa sujuvat jo erinomaisesti, sillä auton saa kotona kiinni verkkoon. Latauspisteitä on useissa maissa jo yhä enemmän ja joissain autoissa on myös mahdollisuus käyttää pikalatausta tai jopa polttomoottorilla toimivaa generaattoria, mikä jauhaa akkuihin sähköä jos ne ovat uupua matkaa taittaessa.

Brittein saarilla aiotaan ottaa käyttöön tekniikka, mikä tekee tästä lataamisesta erittäin helppoa: tien pinnan alle asennetaan induktiosilmukoita, joiden avulla induktiolatureilla varustettuja autoja voidaan ladata ajon aikana. Tiestä siis saa sähköä, jolla matkaa voi taittaa.

Kodinkoneissa induktiolatausta käytetään jo varsin paljon. On sähköhammasharjoja ja kännyköitä, jotka voidaan ladata laittamalla ne vain alustalleen. Lataus hoituu sen jälkeen langattomasti.

Kaaviokuva lataustiestäAutojen tapauksessa laturin tosin pitää olla tehokkaampi ja käämejä pitää olla lähes koko tien pituudelta. Englannin maanteistä vastaava virasto Highways England on tehnyt jo tutkimuksen latausteiden mahdollisuudesta ja aikoo rakentaa nyt koetien. Tien rakennus on tarkoitus aloittaa jo tänä vuonna ja puolentoista vuoden ajan kestävän koeajan aikana tiellä ajetaan induktiolatureilla varustetuilla sähköautoilla. 

Sen jälkeen britit päättävät kannattaako induktiokaistojen rakentaminen aloittaa laajemmassa skaalassa. Joka tapauksessa Highways England aikoo varustaa moottoritiensä noin 32 kilometrin (20 mailin) välein olevilla latauspisteillä, jotta sähköautoilla uskaltaisi ajella saarivaltakunnassa laajemmalti. 

Kyseessä ei suinkaan ole ensimmäinen induktiotie maailmassa. Parhain tällainen testi on käynnissä Koreassa, missä maan eteläosassa sijaitsevassa Gumin kaupungissa on ajettu koeluontoisesti induktiobusseilla jo kahden vuoden ajan. Korean Tekesin, KAISTin sähköautohankkeen puitteissa kehitetty tekniikka käyttää tien pinnan alla olevia induktiokäämejä, jotka syöttävät virtaa autoon koko ajan sen ajaessa. Alla olevissa busseissa ei siis varsinaisesti ladata akkuja, vaan ajoon tarvittava virta saadaan langattomasti. 

Induktioteitä on suunnitteilla myös Hollantiin, mutta niiden rakentaminen esimerkiksi Suomeen voi olla hankalaa, sillä talviaikaan jää ja lumi voivat haitata lataamista sekä runsaasti pinnanalaista tekniikka sisältävän tien auraaminen voi olla haasteellista. Kenties vaativiin olosuhteisiin pitäisi kehittää oma, erityinen lataussysteeminsä...olisiko tässä hyvä idea suomalaiselle start-upille?

 

 

Induktiobussi Koreassa

Juttuja samasta aiheesta