Metallihäkkyrän keskellä on eurooppalaisen liikennelentokonevalmistajan uusin konetyyppi, A350, jonka siipiä on taivutettu päistään yli viisi metriä ylös. Ja ne kestävät tämän rääkin.

Kyseessä on yksi uuden liikennelentokoneen äärimmäisistä testeistä, missä lentokoneen rakenteellisiin testeihin käytettävää, täysin lentokelpoista konetta vastaavaa kappaletta kuritetaan yli 1,5 -kertaisella rasituksella verrattuna siihen, mitä kone teoreettisesti tulee koskaan kokemaan liikenteessä ollessaan. Mikään tiedossa oleva turbulenssi ei esimerkiksi tule taivuttamaan koneen siipiä näin runsaasti – se olisikin näyttävän näköistä, jos kone räpyttäisi töyssyisessä lentosäässä siipiään kymmenkunta metriä ylös ja alas linnun tapaan!

Koejärjestely tehtiin viime joulukuussa A350:n Toulousessa testihallissa olevalla kappaleella, joka käy lyhyessä ajassa läpi konetyypin koko lentoikänään kokemat rasitukset nousuista ja laskeutumisista aina näihin ääritilanteisiin. Siipiä ja runkoa taivutettiin tässä kokeessa vaijerein luonnollista lentotilannetta vastaavasti ja ympäri koneen rakennetta olevista sensoreista mitattiin kymmeniä tuhansia lukemia. Lukuarvoja verrataan sitten tietokoneissa koneen rakennemalliin ja arvioidaan sen suorituskykyä myös vieläkin rajummissa oloissa. Lisäksi rakenne luonnollisesti tarkastettiin visuaalisesti.

Jo aiemmin joulukuussa runko ylikuormattiin ja sen kantokyky mitattiin äärirajoille saakka.

Korkean paikan testit tehdään Boliviassa

Kolme koekonetta pian ilmassa

Maassa tehtävien testien lisäksi koelentoja tehdään parhaillaan kahden, pian kolmen koneen voimin. Numero 3, itse asiassa toisena lentänyt kone, on parhaillaan Boliviassa korkean paikan leirillä. Kuumassa ja korkealla lentoonlähdettäessä ja laskeuduttaessa koneen suorituskyky on koetuksella, ja usein koneen rahtikuormaa joudutaan silloin rajoittamaan. Moottorit ja lentokoneen monet systeemit joutuvat näissä olosuhteissa myös suurelle rasitukselle.

Testit tehdään Cochabamban ja La Pazin lentokentillä, joiden korkeudet merenpinnasta ovat 2500 m ja 4000 m. La Paz on eräs korkeimmilla sijaitsevista kaupalliseen liikenteeseen käytettävistä lentokentistä. Testeissä koneella lennetään paitsi mahdollisimman samaan tapaan kuin normaalissa liikenteessä, niin myös simuloidaan erilaisia hätätilanteita, kuten esimerkiksi moottoririkkoa lentoonlähdössä.

Kaikkiaan A350:n kolme koekonetta ovat lentäneet tähän mennessä yhteensä yli 800 tuntia lähes 200 koelennolla. Kaikkiaan lento-ohjelmassa on yli 2500 lentotuntia ja koneita ohjelmaan osallistuu lopulta viisi. Koelentokoneiden kolmas yksilö, sarjanumeroltaan MSN2, valmistui tammikuun alussa ja se aloitta koelentonsa näinä päivinä. Kyseessä on ensimmäinen kone, missä on täydellinen matkustamo: sitä käytetäänkin ennen kaikkea pitkiin koelentoihin sekä matkustamolaitteiden testaamiseen.

Myös Finnair on tilannut A350-koneita. 11 tilatusta koneesta ensimmäiset tulevat liikenteeseen loppuvuodesta 2015 ja korvaavat silloin ainakin osan yhtiön nykyisistä A330/340-koneista.

A350:n kolmas koelentokone

A350:n kolmas koekone poikkeaa myös maalaukseltaan aikaisemmista, sillä se on maalattu pitkälti hiilikuidun väriseksi, jotta koneen pääasiallinen rakennusmateriaali ei jäisi unholaan. Kaikki kuvat: Airbus