Ellei mitään yllättävää tapahdu, tekee kanadalaisen Bombardier -yhtiön uusi CSeries -matkustajalentokone tänään ensilentonsa Montréalissa, Pierre Elliott Trudeaun kansainvälisellä lentokentällä. Kyseessä on uusi, kapearunkoinen kaksimoottorikone, joka on tarkoitettu keskipitkille matkoille kilpailemaan ennen kaikkea suomalaismatkustajillekin hyvin tutun Embraer 195:n kanssa. Jo aikaisemmin Bombardier on ollut brasilialaisyhtiön pahin kilpakumppani pienemmillä CRJ700- ja CRJ900 -koneillaan, mutta nyt CSeries nousee yli satapaikkaisten koneiden sarjaan kisaamaan myös Boeingin ja Airbusin pienimpien koneiden kanssa. Bombardier uhoaa, että kokonaan uusi kone uusine moottoreineen käyttää jopa 20% vähemmän polttoainetta kuin kilpailijansa. CSeries kattaa (ainakin nyt aluksi) kaksi versiota, 110-paikkaisen CS100:n ja 135 matkustajaa sisäänsä ottavan CS300:n. Koneiden pituudet ovat 35 ja 38,7 metriä, siipien kärkiväli on 35,1 metriä ja matkustamon halkaisija on 3,28 metriä – eli hieman enemmän kuin Embraereissa. CS100 pystyy lentämään perästi 5463 km päähän, eli liikennöimään haluttaessa myös Atlantin yli. Koneiden lakikorkeus on 12500 metriä ja suurin normaali lentonopeus 0,82 Machia, siis noin 870 km/h. Koneita on myyty tähän mennessä 177 kappaletta. Moottoreina koneissa on Pratt & Whitney -yhtiön uuden tekniikan PW1500G -suihkuturpiinit; erityistä moottoreissa on se, että niissä käytetään vaihdelaatikkoa alentamaan edessä olevan matalapaineahtimen pyörimisnopeutta, jolloin se pyörii lähempänä optiminopeuttaan lennon kaikissa vaiheissa. Sama moottori on tulossa myös Embraerin koneiden modernisoituihin versioihin, ns. E-Jets -koneisiin, joten kilpailu tiivistyy lähitulevaisuudessa. Myös Airbusin A320-sarjan uusi versio A320neo käyttää moottorin isompaa verisiota ja myös japanilainen Mitsubishi Regional Jet sekä venäläinen Irkut MS-21 ovat valitteet tämän moottorin voimanlähteikseen. Nyt koelennolle lähdevä kone on sarjan pienempi malli CS100. Alun perin Bombardier aikoi tehdä ensilennon jo kesällä, jolloin ensimmäiset asiakkaat olisivat saaneet koneensa vuoden 2014 keväällä. Aikataulu oli laadittu kovin tiukaksi, ja kun koneen tekeminen sekä testaaminen veivät hieman suunniteltua enemmän aikaa, siirtyi myös ensilento vähitellen tänne syyskuuhun. Kone on tehnyt jo rullauksia ja keskeytettyjä lentoonlähtöjä – normaaleja testejä ennen ensilentoa – kunnes tänään koelentokone nousee ensi kerran siivilleen. Lentoa ja viimeisiä valmisteluita ennen sitä voi seurata netissä osoitteessa www.cseriesfirstflight.bombardier.com klo 16:30 Suomen aikaa alkaen.