Turun lentokentällä järjestettiin kesäkuun ensimmäisenä viikonloppuna Turku Airshow 2015, Suomen Ilmailuliiton päälentonäytös. Olin paikalla kumpanakin yleisöpäivänä, ja porukkaa tuntui riittävän, mutta joukkoon mahtui mukavasti. Alla muutamia kentältä keräämiäni ruusuja ja risuja.

Tapahtuman anti oli varmasti jokaiselle omanlaisensa. Joku varomaton saattoi saada Fougan ulinasta kuulovaurion, joku toinen taas kenties alkaa nyt isona lentäjäksi. Itse jatkan yhä tiiviimmin yksityislentolupakirjasta haaveilusta... ja se voi nyt ollakin piirun verran lähempänä: Enää nimittäin tarvitsee vääntäytyä opetuspaikalle ainoastaan lentelyn (ja muiden käytännön toimien) ajaksi. Aiemmin lentoteoriakin on pitänyt opettaa naamatusten, vaikka nettiluennot ovat jo pitkään käyneet suorituksista muilla aloilla. Mutta nyt, alkuvuodesta lähtien, karmean väännön jälkeen, viranomainen on ryhtynyt hyväksymään etäsuorittamisen myös lento-opetuksessa. Edistystä, sanon ma!

Ainoa löytämäni esimerkki tavalla tai toisella tieteellisestä lentotoiminnasta Airshowssa oli SC.7 Skyvan. Sen maitopurkkia muistuttava ulkonäkö pettää: Vekotin todella lentää! (Ja vieläpä eri tavoin kuin maitopurkki.) Alunperin lyhyen matkan kuljetuksiin suunniteltua konetta käytetään Aalto-yliopistossa satelliitteihin tulevien laitteistojen testaukseen ja kalibrointiin. Turussa sen kyydissä oli jääpeitteen rosoisuutta mittaava tutkalaitteisto, jonka toivotaan toimivan myös arktisen alueen öljypäästöjen valvonnassa. Talven aikana sitä on testilennätetty mm. Itä- ja Perämerellä. Kerätty aineisto on ikävä kyllä vielä tutkittavana (ja siksi salaista), joten satunnainen ja esimerkkejä toivonut tiedejournalisti jäi nuolemaan näppejään.

Taitolentoesitykset ovat lähes poikkeuksetta lentonäytöten näyttävintä antia. Yleisö sai Turussa nauttia sekä pienten potkurikoneiden että suihkuhävittäjien taidonnäytteistä taivaalla. Pääesiintyjinä olivat taitolentoryhmät Baltic Bees (Latvia) ja Turkish stars (Turkki), vaikka niiden esitykset olivatkin lähes toistensa kopioita. Lähes samaan ylsi myös kotimainen Midnight Hawks, vaikkei heiltä mitään hiuskarvan etäisyydeltä tehtyjä lähiohituksia nähtykään. Alla koostevideo lentojen menevimmistä paloista:

Esitysten innoittamana halusin selvittää, miltä erilaisten konetyyppien lentäminen tuntuu pilotin kannalta. Suuntasin kiusaamaan ilmavoimien lentäjiä, joiden koulutuksessa siirrytään nopeassa tahdissa koneelta toiselle. Harjoituskoneet Vinka ja Hawk ovat konsensuksen mukaan "ihan oikeita lentokoneita". Ne kulkevat laajoin kaartein ja varsin pyöreitä ratoja - jälkimmäinen vain nopeammin suihkumoottorinsa avulla. Niillä myös suunnistetaan lähinnä visuaalisesti tai mittareilla. Hornetissa sen sijaan toimitaan paljolti tutkan avulla. Hornetin meno myös tuntuu "tavallaan vähiten lentämiseltä". Kulku on paljon kulmikkaampaa: Hornet menee minne halutaan, eli sinne mihin moottorit työntävät. Erään Hornetia kuutisen vuotta lentäneen pilotin mukaan se myös yllättäen on kolmesta koneesta se helpoin lennettävä. Tietokone hoitaa paljon käytännön touhuista, joten pilotille jää aikaa käyttää muita laitteita. "Voisi vaikkapa pelata Tetristä."

Tutustuin myös ilmavoimien Casa C-295 -kuljetuskoneeseen, joka on huhujen mukaan suurin ilmavoimien lentokone kautta historian. Mukaan mahtuu pyöreästi 60 laskuvarjojääkäriä varusteineen, tai vaikkapa muutama kuplavolkkari. Melkein junanvaunun pituinen lentovekotin toki on varsin iso. Mekaanikkojen kehuessa konetta taustalla tosin siintää tankkejakin kuljettava C-17, johon varmaan mahtuisivat (purettuna) kaikki kolme maamme Casaa.

Olisi ollut kiinnostavaa perehtyä myös lähitulevaisuudessa (lue: 15 vuoden aikaskaalalla) tehtäviin ilmavoimien konehankintoihin liittyviin kysymyksiin. Pettymykseni olikin suuri, kun Lockheed-Martinin teltta oli alituiseen joko tyhjänä tai suljettuna, eikä Eurofighterinkaan puolelta näkynyt missään yhtään mitään. Saabilta taas paikalla oli ystävällinen ja avoimesti asioista kertova henkilökunta. Kun Jas Gripen vielä teki taivaalla useita näytöslentoja, nostan naapurimaan firmalle hattua. Vaikkei tuollaisia kauppoja millään yleisö-peeärrällä toivottavasti tehdäkään...

Omasta mielestäni hienointa oli kuitenkin kuunnella Fougan ulinaa ja katsella typistettykeulaisen Mig-15:n profiilia. Vain yksi nuoruuteni Rovaniemen taivaalla lennelleistä nostalgisista koneista puuttui. Löytyykö maastamme vielä lentokuntoisia Drakeneita?

Yllä: JAS 39 Gripen esittelylennolla, Douglas DC-3 OH-LCH ja SE-CFP,  Short SC7 SkyVan, FinnHemsin ja rajavartiolaitoksen koptereita, C-17A Globemaster -kuljetuskone. Kuvat: Jarmo Korteniemi

Paikalla oli myös paljon pelastusalan kalustoa. Oli yliopistollisten keskussairaaloiden rahoituksella toimivia lääkärikoptereita ja muita virallisehkoja tahoja. Rajavartiolaitoksen koptereita käytetään kuulemma pääasiassa pelastushommiin, etenkin Turun seudulla ja saaristossa. Monet vapaaehtoisvoimin ja -rahoituksin toimivat tahot, kuten SAR-lentopelastusporukat ja melkein maan kolmasosan alueella toimiva Aslak-kopteri taas ovat usein vaikeuksissa rahojen ollessa tiukilla ja kiinnostuksen vähentyessä. Ikävää, sillä kyse on erittäin tärkeästä toiminnasta.

Tunnustan, etten juuri jaksanut kiertää pikkukoneita tutkimassa. Minun silmiini ne näyttävät kaikki samoilta, ja kun pidän riittävän etäisyyden niin ei se lentolupakirjankaan hankkimattomuus kismitä ihan niin paljoa. Niillähän sitä tulisi lennettyä, jos vain osaisi.

Lähdin lentonäytöksestä lopulta ihan hyvillä mielin. Kädessäni oli pullapussi, hieno avaimenperä ja pari synttärilahjaa. Kameralle tallentui runsaat 1500 valokuvaa ja vajaat tunti videota. Opin paljon ja sain vinkkejä kenties inttiin pian lähteville tuttavalapsille. Kouluarvosanaksi antaisin lentonäytökselle 7 - 8. Keskinkertaista tai ihan hyvää, mutta ei todellakaan mitään maailman huippua.

Lopuksi muutama ilmainen vinkki järjestäjille, jos ja kun tulevien näytösten henkilökunta ottaa oppia menneestä:

  1. Jakakaa kävijöille kartta, josta löytyvät selvästi niin näytteilleasettajat, teltat kuin koneetkin. Tällainen hahmotusapu löytyy kaikilta muilta messuilta missä olen käynyt. Nyt pienen ohjelmalärpän takaa löytynyt "kartta" sopi infosisältönsä ja kokonsa puolesta lähinnä värikkääksi postimerkiksi.
  2. Antakaa työntekijöille lista vastuullisista ihmisistä, jotka ehkä tietävät jostain jotain. Listan voi laittaa myös nettiin. Nyt oli täysin turha kysellä keneltäkään liivipukuiselta henkilökunnan edustajalta mitään. Infopisteestä ei löytynyt tietoa että mistä löytyy mitäkin, eivätkä järjestysmiehet tienneet kuka on vastuussa tiedotuksesta. He ohjasivat joko infopisteelle, tai lentäjien odotussaliin, johon ei kylläkään päästetty muita kuin lentäjiä. Puheluihin ei vastattu, eikä mitään yleistä infonumeroa edes ollut. Ja niin edelleen.
  3. Liikenteenohjaajia kannattaa opastaa liikennesäännöissä, esimerkiksi parkkeeraamaan koslansa laillisesti ja turvallisesti. Edes hienot keltaiset liivit eivät oikeuta pysäköimään kevyen liikenteen väylälle tai suojatielle. Kummastakin näin esimerkkejä.

Lisäys 10.6. klo 21.00: Kirjoittaessani blogia sähköpostilaatikkooni oli tipahtanut näytöksen lopputiedote. Kävijöitä oli yhteensä 13000. Tiedotteen mukaan myös kaikki järjestelyt toimivat oivasti ja itsekiitosta riitti: "Turun päälentonäytös nousi järjestelyiltään ja ohjelmaltaan yhdeksi parhaista Suomessa järjestetyistä lentonäytöksistä. Sekä yleisö, näytteilleasettajat että esiintyjät ovat kiitelleet järjestelyitä. Liikenne- ja pysäköintijärjestelyt toimivat hyvin, koko lento-ohjelma lennettiin molempina päivinä suunnitellusti, ulkomaiset ja kotimaiset lentomiehistöt kiittelivät järjestelyitä, yhteistyö Finavian Turun lentoaseman ja muiden lentoaseman toimijoiden kanssa oli erinomaista, ja 200 hengen Turun Lentokerhon talkooväki, joka toteutti näytöksen, teki työtä isolla sydämellä ja työtunteja laskematta." Ja ilmeisesti sekä Lockheediltä että Eurofighterilta oli kuin olikin ollut joku paikalla. Kenties yleisökin olisi halunnut tietää missä ja milloin...

Lisäys 10.6. klo 21.45: Kuvat lisätty.

Muutos 10.6. klo 23.45: Otsikko vaihdettu.

Otsikkokuva: Näkymä suuren KC-135 Stratotanker -tankkauskoneen ovelta näyttelyalueelle.